Saturday, February 28, 2009

Sessi Muhasabah diri

Salam malam ahad,

Kadang2 kita semua perlu muhasabah diri..supaya kita semua kembali semula pada hakikat diri kita yang sebenar..yang dah lama kita semua tinggalkan....bayangkan...kita semua dilahirkan, kita semua dibesarkan dengan penuh kasih sayang, kita diberi pendidikan yang cukup dan kita mendapat pekerjaan tetapi kadang2 kita tak berpuas hati dengan pekerjaan sendiri..dan ada jugak yang tak berpuas hati dengan apa yang ade pada diri sendiri dan ingin mendapat sesuatu yang lebih dan mula berperasaan sakit hati dan cemburu pada org lain yang mempunyai nasib yang lebih baik dari kita.dan kita semua jugak kadang2 sangat berbangga dengan apa yang kita ade..dan sampai merendah2 kan orang lain yang mempunyai nasib yang kurang baik sikit dari kita..dan malam ni marilah kita semua ingat semula hakikat kejadian diri sendiri...dan ade satu perkara yang membuat kita terfikir semula siapa diri kita yang sebenarnya...

Kita chat ngan seseorang..kalau seseorang tu baca ..dia tahu siapa dia..dia banyak menyedarkan kita hakikat diri kita yang sebenarnya..terima kasih banyak2 pada "dia" .dia tanya kita ...kat mana pada tubuh kita yang ade nama kita...yang tertulis nama kita...kat mana ye ke uols..cuba kuols fikir kat mana ek...dan kita ngan blur2 tanya kat mana ye...last2 kita kata .tak tahula sebab rasanya apa yang ade pada kita bukan kita punya..dia kata tahu pun...dan itu menyebabkan kita fikir siapa kita sebenarnya..kita tak punya diri kita sendiri...Allah punye...sekejap je Allah boleh amik, sekejap je Allah boleh cacatkan tubuh kita..sebab kita tak memiliki diri kita, apatah lagi memiliki org lain, sedangkan kita tak berhak..kita cuma membawa tubuh kita..kerana ia nya amanah dari Allah..

kenapa kita nak cemburu pada org lain..org lain pun sama ngan kita hatta dia mempunya phd sekalipun..dia cuma manusia yang tak memiliki diri dia sendiri, kenapa kita nak rendahkan org lain..hanya kerana dia berpendidikan UPSR, SRP(PMR)atau SPM..kenapa kita nak rendahkan diri dia kalau dia hanya bekerja sebagai cleaner...dia juga manusia sama2 berasal dari tanah, sama je tubuh mu dan tubuh ku...kelebihan Allah beri dan dia juga boleh tarik..lupa ke ayat2 yang mengatakan Allah tidak memandang rupa, tetapi Allah melihat kepada amalan yang kita lakukan..ALLAH tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada di dalam hatinya....dan kalau meninggal bukannye skroll2 dan pekerjaan yang dibawa..tp amalan...jadi kembalilah pada diri kita yang sebenar...dan jagala diri sendiri kerana ia hanya dipinjamkan oleh Allah...jagala Amanah nya baik2 jadi bersyukurla kerana kita mempunyai apa yang kita "miliki" sekarang..ok itu saje sessi muhasabah...kita sama2 memperingati satu sama lain..itu tugas kita semua sebagai khalifah di muka bumi Allah...semoga kita semua akan jadi lebih baik dari hari ni, dan jadi manusia yang lebih baik untuk hari yang seterusnya..kita pun bukannya baik pun..kita pun tengah belajar jugak cari diri sendiri.:)..so sama2 la kita belajar hehe....

ok la u ols mungkin bila org baca..cam bagus sangat dia ni..padahal sebenarnya tak pun..sebab tu kena muhasabah diri sendiri sbb kdg2 kita ni terpesong jugak.hehe..bukannya baik sangat pon..hehe..ok la see u all in next entry...

bye..




4 Lovely Comment:

Blog Widget by LinkWithin